Gasen i botten med en Skoda Octavia G-Tec behöver inte betyda att det ska gå fort utan att det inte går att köra på bensin förrän man ser botten i gastankarna. Foto: Rolf Gildenlöw

TEST: Så vass är Skodas bästa miljöbil

Octavia G-Tec är Skodas bästa miljöbil. Om den tankas vid rätt pump. Den med biogas! Världens smartaste bilbränsle, har det sagts, eftersom man återanvänder det som ändå ska kastas – sopor och avfall.

Över fem miljoner exemplar har sålts av Skoda Octavia sedan lanseringen år 1996. Då hade Volkswagen tagit över det en gång så anrika tjeckiska företaget. Men namnet Octavia fanns redan på 1950-talet, då det prydde företagets åttonde modell. Vilket förklarar namnet som är lånat från latinets Octavus – den åttonde.

Medan en majoritet av Skodas kunder väljer den traditionella fyradörrarsmodellen satsar svenska köpare på kombiversionen. Det är en trend som har hängt med ända sedan 1970-talet, då Volvos 140-serie blev sommarstugelandet Sveriges främsta familjefraktare.

Numera är Skoda klassledare när det gäller utrymmen, men allt fler väljer också ett grönare alternativ. Eller åtminstone ett för miljön mindre ovänligt.

Närproducerat

Det kanske smartaste valet för den som vill att bilfärden ska bli snällare mot omgivningen är att tanka biogas i stället för bensin eller diesel. Det kräver ingen ny motorteknik, inga tunga och dyra batterier eller långa sladdar – och den är närproducerad.

Skoda har gett sina gasdrivna bilar tilläggsbeteckningen G-Tec. Under första halvåret 2018 var den landets tredje mest sålda gasbil. Bästsäljare är VW Golf TGI, byggd på samma plattform och försedd med precis samma teknik.

Till skillnad från flera av konkurrenternas gasbilar, som har konverteras i efterhand, byggs både Golf och Octavia för gasdrift redan på monteringsbandet i Wolfsburg respektive Mlada Boleslav. Det innebär att gastankarna inte inkräktar lika synbart på bagageutrymmet. Uppoffringarna i fallet Octavia är att du missar ”källarvåningen” i bagagerummet och blir utan reservhjul. Där gömmer sig nu tuberna med gas – och en liten reparationssats med kompressor.

Körupplevelsen är precis densamma vare sig du kör på gas eller bensin. Bilen prioriterar alltid gas, och inte förrän de tankarna är tomma kopplas bensintanken på 50 liter in. Den totala räckvidden är cirka 140 mil.

Bäst i världen

Påfyllningen av gas kan till en början upplevas som knepig, men är inte farligare än att tanka bensin. Tvärtom. Bensin kan du spilla och slabba med, medan anslutningen för gas är helt tät. Och skulle det av någon anledning inte vara det går pumpen inte att starta.

Tankarna är gjorda i kol- och glasfiberarmerad plast och kan alltså inte rosta. Trots att det säljs jämförelsevis få bilar i Sverige som drivs med gas är vi faktiskt bäst i världen på att tanka just biogas. De tusentals gasdrivna bilar som rullar i övriga Europa körs nästan alla på naturgas, som till stora delar är fossil och där ryska Gazprom är en ledande leverantör. De som levererar biogas i Sverige är däremot du och jag. När vi sopsorterar, kastar matrester och går på toa.

Andra mål i livet

Den lilla 110-hästarsmotorn jobbar tyst och behagligt tillsammans den 7-stegade DSG-växellådan. Det är långt ifrån någon racermaskin, men den som väljer en miljöbil har väl andra mål i livet än att komma först till nästa rödljus?

Jämförd med en bensindriven 115-hästars TSI är merkostnaden för G-Tec 27 000 kronor. Som miljöbil är G-Tec skattebefriad i fem år och därefter är skatten 360 kronor om året.

Den som väljer att köra den i tjänsten får 40 procent lägre förmånsskatt. Och bor du i en storstad där det planeras miljözoner kan det vara värt att veta att den här bilen får köras i zon tre, där annars enbart elbilar släpps in.

Rolf Gildenlöw/TT

SKODA OCTAVIA COMBI G-TEC

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 1,4-liters bensin/gas.

Växlar: 7-stegad med dubbelkoppling.

Tjänstevikt: 1 546 kg.

Maxlast: 333 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 400 kg.

Längd/bredd/höjd: 467/181/146 cm

EKONOMI

Betyg: 4

Pris: från 244 500 kr.

Skatt: 360 kr (skattebefriad 5 år).

Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti.

SÄKERHET

Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja.

Krockkuddar: 9.

Autobroms: Standard.

Antisladd: Ja.

MILJÖ

Betyg: 5

Bränsleförbrukning: bensin 0,55 l/mil, gas 5,6 kg/mil

CO2: bensin 126 g/km, gas 99 g/km (den EU-certifierade fordonsgasen är delvis fossil. Vid körning på biogas ligger utsläppen betydligt lägre).

NOx: bensin 23,3 mg/km, gas 38 mg/km (den EU-certifierade fordonsgasen är delvis fossil. Vid körning på biogas ligger utsläppen betydligt lägre).

KOMFORT

Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd.

Bagageutrymme: 480–1 460 liter.

Luftkonditionering: ACC.

Styrservo: Elektromekanisk.

PRESTANDA

Betyg: 3

Toppfart: 193 km/tim.

Effekt: 110 hk vid 4 800–6 000 varv/min.

Vridmoment: 200 Nm vid 1 500–3 500 varv/min.

Acceleration: 0-100 km/t på 11,1 sekunder.

HELHETSBETYG: 4

PLUS
Miljösmart sätt att åka bil, om du tankar biogas. Skattebefriad. Får köra i miljözon 3. Trots gastankarna är bilen mycket rymlig.

MINUS
Fortfarande för långt mellan biogasmackarna. 17-tumshjulen bullrar.

3 konkurrenter

Audi A4 Avant G-tron

389 800 kronor. 170 hk. CO2 108 g/km.

Fyrcylindrig 2,0-liters bensin-/gasmotor med turbo. 7-stegad dubbelkopplingsväxellåda. 19 kilo fordonsgas/25 liter bensin. Bagageutrymme 414–1 410 liter.

Mercedes B200 NGD

302 900 kronor. 156 hk. CO2 117 g/km.

2,0-liters fyrcylindrig bensin-/gasmotor med turbo. 6-växlad manuell eller 7-stegad dubbelkopplingsväxellåda. 20 kilo fordonsgas/12 liter bensin. Bagageutrymme 501–1 456 liter.

VW Golf TGI Sportscombi

250 500 kronor. 110 hk. CO2 95 g/km (gas).

1,4-liters fyrcylindrig med turbo. 7-växlad dubbelkopplingsväxellåda. 15 kilo fordonsgas/50 liter bensin. Bagageutrymmet är begränsat på samma sätt som i Octavia, 424–1 444 liter.