Mats Törnvall är operativt ansvarig för ÖKC i Norrköping. Här har man ansvar för all flygtrafik mellan 450 och 3 000 meter inom Östgöta TMA. Lokalerna finns på Kungsängens flygplats. Foto: Niklas Luks På Östgöta kontrollcentral har man ansvar för all flygtrafik mellan 450 och 3 000 meter upp i luften. Här jobbar ett 20-tal personer. Foto: Niklas Luks Axel Magnestad jobbar som flygledare i ÖKC. 90 minuters arbete och 20 minuters paus är vanliga intervaller, dessutom roterar nästan alla på olika positioner. Foto: Niklas Luks Unni Galvenius är flygledare i tornet. Här har hon ansvar för all flygtrafik som kommer under 500 meter samt all trafik på start- och landningsbanorna. Foto: Niklas Luks Axel Magnestad jobbar som flygledare i ÖKC. 90 minuters arbete och 20 minuters paus är vanliga intervaller, dessutom roterar nästan alla på olika positioner. Foto: Niklas Luks Unni Galvenius är flygledare i tornet. Här har hon precis hjälpt ett plan att ta mark på Kungsängen. Foto: Niklas Luks

Här håller de ordning på flygtrafiken

Att få flygtrafiken att flyta säkert, effektivt och miljömässigt kräver mycket logistik. Flygledare styr trafiken och håller ordning i luften – på alla nivåer. För vissa moment krävs visuell kontakt medan det för andra handlar om kontroll via radar och radio. Men hur fungerar det egentligen?

News fick ett studiebesök hos ÖKC, Östgöta kontrollcentral, i Norrköping. Det är den enhet som kontrollerar all flygtrafik som befinner sig mellan 450 och 3 000 meter upp i luften inom sitt område – Östgöta TMA.

– Vi har hand om in- och utflygningar till fyra flygplatser. Det är Kungsängen i Norrköping, Malmen och Saab i Linköping och Stockholm Skavsta, säger Mats Törnvall, operativt ansvarig för ÖKC.

– Vi hanterar cirka 60 000 rörelser varje år i vårt område. Vi har som mest att göra när det är militär flygövningstid och det kombineras med reguljärtrafik och olika flygsporter.

Mats Törnvall förklarar att alla flygplan som befinner sig i luften ligger under en flygledares ansvar.

– De lämnas över som en stafettpinne från en flygledare till en annan oavsett var du befinner dig, förklarar han.

Ansvaret är uppdelat på följande sätt:

På en flygplats med flygledartorn, det finns knappt 40 sådana i Sverige, är det flygledaren i tornet som är den ansvariga. Dennes ansvar är start- och landningsbanor samt taxibanor och ansvaret sträcker sig 450-500 meter upp i luften.

När planet är i luften och har kommit upp över 450 meter är det en flygledare i någon av landets fyra kontrollcentraler som har ansvaret, en av dessa finns i Norrköping. Här har man också ansvaret för alla mindre flygplatser i området, det vill säga: Finspång, Motala, Stegeborg och Troslanda.

När planet passerar 3 000 meter är det Arlanda eller Sturup som har ansvaret för all flygtrafik över Sverige.

– Alla har sin bit av luftrummet, sitt ansvarsområde, var du än befinner dig i luften. I vårt område befinner sig ett ankommande eller avgående plan i cirka 10 minuter, säger Mats Törnvall.

Han berättar bland annat att ÖKC varje dag får information om planerad flygverksamhet och väderförhållanden, samt information om hur högt de kommer att skjuta på övningsfältet på den militära utbildningsanläggningen i Kvarn nordväst om Linköping. Detta för att kunna bemanna arbetspositionerna och styra flygtrafiken så att den inte kommer för nära den delen av luftrummet.

– Det har hänt att plan åkt in över övningsområdet, nu pratar vi inte om passagerarplan utan om små privata plan, och då gäller det att vara snabb. Vi har en knapp så att vi snabbt kan komma i kontakt med övningsledaren så att den personen omedelbart kan avbryta övningen. När piloten landat får han ett samtal från oss, säger Mats Törnvall.

Den som trott att de flesta flygledare jobbar i tornen på flygplatserna kan glömma det. De allra flesta jobbar, enligt Mats Törnvall, i någon av landets fyra kontrollcentraler. I Norrköping har man ett 20-tal medarbetare – men man skulle behöva vara flera.

– Vi har en väldig resursbrist just nu men vi håller på att rekrytera två och vi har precis anställt två som nu är under utbildning. Vi har också stora pensionsavgångar som väntar inom några år, säger Mats Törnvall.

– Men man har, glädjande nog, precis beslutat att starta upp flygledarutbildningen igen efter att den varit helt pausad i tre-fyra år. Det är ett roligt jobb och det har varit ett stort intresse för utbildningen nu när den öppnat igen.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till Norrköping News nyhetsbrev – helt gratis!

Missa inga nyheter:

Ladda ner Norrköping Newsappen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ Norrköping News på Facebook.

-----

No more pages to load