Ett symboliskt första spadtag för Ostlänken. Foto: Monica Bergström Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande, Norrköping, var påpassad under ceremonin för spadtaget. Foto: Monica Bergström Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) talade innan spadtaget. Foto: Monica Bergström Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon talade innan spadtaget. Foto: Monica Bergström Kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) blickade mot framtiden iunder sitt tal i Pampushamnen. Foto: Monica Bergström

Historisk byggstart med ovanligt spadtag

I dag skrivs historia i Norrköping. Bygget av Ostlänken är påbörjat och det är här det "första spadtaget" nu har tagits. Spadtaget var en symbolisk rälsläggning vid Pampushamnen.

Klockan 11.30 på måndagen togs det “första spadtaget” för bygget av Ostlänken. Spadtaget var en symbolisk rälsläggning vid Pampushamnen. Detta var också signalen starten för bygget av Kardonbanan – den sju kilometer långa förbindelselänken för godstransporter mellan Norrköpings hamn och stambanan – och som är en förutsättning för Ostlänken.

Spadtaget hade föregåtts av ett högtidligt program i Hemerycksalen på Louis De Geer Konsert & Kongress med ett välkomnande av Trafikverkets regiondirektör Einar Schuch, tal och paneldiskussion. Efter detta avgick bussar med ”guidad tur” längs Kardonbanans framtida sträckning ut till Händelö och en sväng runt i Pampushamnen.

Väl på plats i hamnområdet var det tal och en symbolisk ”första rälsläggning” tog vid.

Rälsbiten drogs på plats av Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping, och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Till sin hjälp hade de en kranbil.

Efter lunch – klockan 13.00 var det dags för ytterligare högtidligheter med bland annat kontraktskrivning mellan Ostlänkskommunerna, Region Östergötland, Landstinget Sörmland och Sverigeförhandlingen. Kontraktet som skrivits under handlar bland annat om medfinansiering och ökat bostadsbyggande. Kommunerna har bland annat åtagit sig att tillsammans bygga 55 000 bostäder och medfinansiera Ostlänken med 525 miljoner kronor.

Att det var en historisk dag rådde inget tvivel om.

– Äntligen. Nu är det äntligen dags. Det här är slutet på 30 år av diskussioner om bygget av Ostlänken, sa Lars Stjernkvist bland annat under sitt tal i Pampushamnen.

– Det här är en glädjens dag. Nu kan vi påbörja stora investeringar i svensk infrastruktur, investeringar som är nödvändiga, sa Tomas Eneroth.

För Norrköpings hamn är bygget av Kardonbanan mycket betydelsefull. Det kommer att bli ett lyft för hamnen som i dag hanterar över 4 miljoner ton gods per år.

– Det här är något vi jobbat för i många år. Det betyder väldigt mycket för oss att vi får elektrifiering av banan ända hit och att vi slipper hämta godsvagnarna med diesellok på bangården, det är så vi gör idag, säger Ola Hjärtström, marknadschef för Norrköpings hamn.

– En hamn är så mycket mer än en kaj och en miljöriktig lösning för järnvägen stärker oss jättemycket.

Missa inga nyheter:

Ladda ner Norrköping Newsappen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ Norrköping News på Facebook.

-----

No more pages to load