Bild: SJ

Inga supersnabba tåg på Ostlänken

Det blir ingen ”riktig” höghastighetsjärnväg av Ostlänken. Det framgår av Trafikverkets nya infrastrukturplan som nu lämnats till regeringen. Linköpings kommunalråd Kristina Edlund (S) är besviken.

Nu har Trafikverket överlämnat det efterlängtade förslaget till ny infrastrukturplan till regeringen. Blir det som Trafikverket vill, kommer Ostlänken – som ska löpa mellan Järna och Linköping – att börja byggas innan 2029.

Men någon riktig höghastighetsjärnväg – där tågen kan köra 320 kilometer per timme – ser det inte ut att bli. Maxfarten i förslaget är istället satt till 250 kilometer i timmen.

Linköpings kommunalråd Kristina Edlund (S) är besviken.

– Detta följer inte den överenskommelse vi har med staten genom Sverigeförhandlingen. Här förväntar vi oss ett förtydligande från regeringen. Ett höghastighetsnät är viktigt för framtida generationer och behövs för att vi ska kunna bygga ihop Sverige på ett klokt sätt. Det är sällan nya stambanor byggs i Sverige och jag tycker därför att vi ska använda oss av den senaste tekniken, säger hon i ett pressmeddelande.

Samtidigt gläds Edlund åt att Ostlänken äntligen kan bli verklighet och uttrycker starka förhoppningar om att sträckan Linköping-Norrköping ska bli den första som byggs om.

Sträckan är idag den mest överbelastade på hela södra stambanan och pekas av Trafikverket ut som en flaskhals för både regional och nationell trafik.

– Var tredje förvärvsarbetande östgöte pendlar in till Linköping. Eftersom Trafikverket tar hänsyn till det regionala utvecklingsperspektivet tar jag för givet att sträckan Linköping-Norrköping blir första etapp när Ostlänken börjar byggas. Det är den sträckan där det idag är störst kapacitetsbrist, säger Kristina Edlund (S).

Trafikverkets nya infrastrukturplan innehåller även en satsning på dubbelspår mellan Hallsberg och Mjölby, samt mötesseparering på riksväg 50 på samma sträcka.

Förändringarna kan påbörjas så snart som nästa år och kommer, när de är färdiga, att vidga den östgötska arbetsmarknaden genom att göra det lättare att pendla till Örebro. Även godstrafiken till och från Östergötland kommer att gynnas.

Missa inga nyheter:

Ladda ner Norrköping Newsappen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ Norrköping News på Facebook.

-----

No more pages to load