Bild: Pixabay.

Vaka in Lucia med kondomfilm

Flera kändisar klär av sig i kampanjen och i filmen Dear Condom. Nu arrangerar RFSU och Filmstaden lussevakor i både Linköping och Norrköping där den omtalade filmen kommer att visas.

Kampanjen #dearcondom blev en viral succé under hösten och har nått över 20 miljoner personer. Detta trots att filmen stoppades på grund av det avklädda innehållet. Internet sajten dearcondom.org har besökts av människor från mer än 150 länder över hela världen. Kortfilmen har visats på biograferna under hösten. Men även ett 30-tal samtalsfilmer med kända och okända personer som pratar om sitt förhållande till kondomen har visats.

– Eftersom vi från början visste att vi skulle få svårt att komma igenom på en del kanaler fick vi utmana oss i hur vi skulle lyckas nå ut. Vårt mål är att så många som möjligt i målgruppen unga vuxna ska besöka

En het scen med Josefin Pettersen (SKAM-Noora) och thaiboxfightern Sanny Dahlbeck. Pressbild

dearcondom.org, säger Anette Otterström, Nordic Brand Manager på RFSU AB, i ett pressmeddelande.

Två för en

Filmstadens Lussevakor har funnits i över 20 år. Målgruppen är unga vuxna och man får se två högaktuella filmer för priset av en. Lussevakan äger rum natten mellan 12-13 december på 17 hela orter (Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Norrköping, Linköping, Västerås, Jönköping, Gävle, Helsingborg, Lund, Växjö, Karlstad, Örebro, Umeå, Gävle, Luleå). Runt om i hela Sverige och just i år finns RFSU på plats för att möta målgruppen.

Kondomprat

– Genom att synas på bio visste vi att vi skulle träffa rätt i målgruppen. Dock visste vi inte om vi skulle få biobesökarna att gå vidare till sajten. Men det gjorde de och antalet besökare på sajten sköt i höjden! Och att vi till detta får till personliga möten där vi får prata kondom med unga vuxna i runt i hela Sverige gör kondominformation och bio till perfect match, fortsätter Anette Otterström