Femöresbron. Arkivbild: Niklas Luks

Femöresbron väntas inte att återuppföras

Intresset för den omåttligt populära Femöresbron och dess framtid har länge legat högt på många Norrköpingsbors dagordning. Idag presenterades dess vara eller icke vara på en presskonferens.

Bakgrunden är att man vid en inspektion av Femöresbron som går över Motala ström upptäckte omfattande korrosionsskador som ledde till att bron i september 2016 stängs av för ytterligare kontroll som kräver att bron tas bort.

I oktober 2017 lyfts så bron av sitt fäste och transporteras vattenvägen till Bråvallafältet där den läggs för vidare inspektion.

Efter omfattande utredningar visar nu prognosen att Femöresbron inte går att rädda, utan att behöva byta ut någonstans mellan 50-80 procent av den efter att färg och rost blästrats bort och stålet bytts ut.

Därför ser Tekniska nämndens ordförande Karin Johansson (C) att det till nästa veckas nämndmöte ändå lutar åt att beslutet kommer att fattas om att bygga en ny bro istället för att rädda den gamla.

– Att rädda nuvarande Femöresbro är ju i princip som att bygga en ny med allt som behöver bytas ut, säger hon på dagens presskonferens.

Det finns också andra aspekter som gör att ett förslag om att bygga en ny bro läggs fram av projektsamordnare Anna Boholm som håller i presentationen.

– Man har helt enkelt tittat på de riktlinjer för tillgänglighet som kommunen har antagit och utifrån dessa så uppfyller inte den gamla bron kraven, säger hon.

Samtidigt har Tekniska kontoret hela tiden arbetat för att utreda möjligheten till att ändå restaurera den gamla bron, men står nu och stampar och behöver helt enkelt en inriktning att arbeta mot.

Det är många aspekter som det måste tas hänsyn till och det märks på presskonferensen att bron är en känslig fråga som politiker och tjänstemän absolut vill hantera varsamt och med respekt.

Ansvarsfrågan har också utretts av Tekniska kontoret, som inte har kunnat fastslå att ansvaret ligger på någon speciell aktör för att situationen har blivit som den blivit.

Det har gjorts inspektioner av bron och man har tittat tillbaka i de dokument som finns om något annat kunnat gjorts tidigare.

– Vi kan inte hitta något sådant, även om det till syvende och sist ändå i någon mån hamnar på tekniska kontoret som skött underhållet genom åren, säger Anna Boholm.

Hur den nya bron kommer att se ut går dock inte att säga, men de flesta ansökningar om att påbörja byggnation och så vidare är redan inlämnade eller redo.

– Detta har vi gjort för att ligga före i schemat, utifall att vi skulle behöva fatta ett sådant här beslut, säger Karin Johansson och menar på att det annars är en handläggningstid på uppemot ett år för vissa tillstånd.

– Och ska vi få till en bro vill vi vara redo när det är dags.

Att den nya bron behöver vara längre och ha landfästen för att vara önskvärt tillgänglighetsanpassad och samtidigt inte bli för brant gör dock örtagårdens med tillhörande hus framtid något osäker.

– Det kommer att få stå kvar som det är just nu, men vi vet inte om det kommer kunna göra det, säger Anna Boholm.

Missa inga nyheter:

Anmäl dig till Norrköping News nyhetsbrev – helt gratis!

Ladda ner Norrköping Newsappen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ Norrköping News på Facebook.

-----

No more pages to load