Maria Börjesson, professor på VTI, är kritisk till höga subventioner. Bild: Andreas Schander

Professor vill se färre bussar på landsbygden

Kollektivtrafiken kostade 45 miljarder kronor i hela landet under 2016 varav nästan 20 av dem är subventioner. I Östergötland är subventionen en av de högsta i landet.

– Kostnaden skenar och det är bekymmersamt. I Östergötland är subventionen 60 procent vilket är väldigt högt, det ska ställas i relation till att pengarna tas från till exempel sjukvård, säger Maria Börjesson, professor i nationalekonomi på VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut).

Hög subvention i länet

På transportkonferensen, Transportforum, som inleddes under onsdagen presenterade Maria Börjesson hur mycket pengar som invånarna får betala till kollektivtrafiken. Skåne har lägst procentandel skattesubventioner till sin kollektivtrafik, 45 procent, medan Gotland subventionerar mest, 80 procent.

– Östergötland ligger också väldigt högt med 60 procent men det är problematiskt politiskt eftersom det även ses som en rättighetsfråga av de som bor på landsbygden att det ska finnas busstrafik. Men det ska ställas till andra offentliga rättigheter som till exempel vårdcentraler och sjukhus, säger Maria Börjesson.

Är det inte bra ur miljösynpunkt med busstrafik?
– Frågan är hur många bussar vi ska ha. Många bussar på landsbygden körs med få resenärer och de flesta som bor på landsbygd har bil så av miljöskäl är det bättre att åka bil än att det går bussar med lite folk.

Gratis ger låg effekt

Hennes forskning visar att ett ökat resande med kollektivtrafiken inte minskar bilåkandet särskilt mycket. Till och med om all kollektivtrafik skulle vara helt gratis så blir effekten ändå väldigt liten. En stor majoritet av de som i dag åker bil skulle fortsätta med det i alla fall.

– Om det var helt gratis skulle bilåkandet bara minska med fem procent så att minska biltrafiken genom ökad kollektivtrafik är ett väldigt trubbigt verktyg.

Siffror från Trafikanalys visar att 84 procent av all kollektivtrafik görs i de tre storstadsregionerna. Maria Börjesson anser att kollektivtrafiken ändå ska ha viss subvention och att en rimlig nivå är omkring 50 procent, alltså att hälften betalas av skattebetalarna och andra hälften av resenärerna.

– Östergötlands 60 procent i subventioner får vården lida för, säger hon.

DEBATT: Läs debattörerna som reagerar starkt mot försämrad kollektivtrafik

Ge landsbygden chansen

Missa inga nyheter:

Anmäl dig till Norrköping News nyhetsbrev – helt gratis!

Ladda ner Norrköping Newsappen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ Norrköping News på Facebook.

-----

No more pages to load