Temabild: Pixabay.

Reklamfilm ska locka till utbildning

Norrköpings kommun vill locka flera in i vuxenutbildning. Därför lanserar man nu en reklamfilm som kommer att visas på, bland annat, Filmstaden med start nu på fredag.

 

För att få fler elever att söka till vuxenutbildningen lanserar Norrköpings kommun en reklamfilm som går upp på Filmstaden samt i kommunens digitala kanaler och sociala medier den 4 januari. Om detta berättar Norrköpings kommun i ett pressmeddelandet.

Filmen riktar sig i första hand till nyanlända och arbetslösa som saknar fullständig gymnasieutbildning. Men även långtidsarbetslösa och personer som vill byta bana i arbetslivet. Syftet är att locka fler till att söka en vuxenutbildning som så småningom kan leda till arbete.

Hitta sin väg

– Inom vuxenutbildningen finns stora möjligheter att hitta sin egen väg till arbete eller vidare studier. Vi erbjuder allt från SFI, allmänna ämnen, yrkesutbildningar på gymnasial nivå och vid yrkeshögskola. En fullföljd vuxenutbildning leder till utveckling för individen och tillväxt för samhället, säger Linda Strand, verksamhetschef för vuxenutbildning, yrkeshögskola och arbetsmarknad, samma pressutskick.

En utmaning

– Kompetensförsörjningen är en av vår tids stora utmaningar. Detta gäller i både Norrköping och landet i stort råder brist på arbetskraft inom flera områden. Här spelar vuxenutbildningen en viktig roll. Lyckas vi få till en bättre matchning på arbetsmarknaden kan det också medföra positiva effekter för integrationen och påverka människors liv till det bättre, säger Eva-Britt Sjöberg (KD), ordförande i arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden.