Anna Niska, VTI. Bild: VTI

Supermetoden får cyklister att jubla

Norrköping är en av de över 20 kommuner som använder metoden som håller cykelvägen fri från is och snö. Metoden heter sopsaltning och är så effektiv att fler har fått upp ögonen för effektiviteten.

– Sopsaltning innebär att man sopar bort snön och saltar istället för att använda sand eller grus. För att kunna hålla nere saltmängden och minska risken för slaskbildning och återfrysning så vill man få ytan så ren från snö som möjligt innan man lägger saltet, därför snöröjer man med en sopvals monterad fram på fordonet, säger VTI-forskaren Anna Niska, i en kommentar.

VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) utvecklar metoden och Linköpings kommun var först ut att använda det på utvalda cykelstråk. I dag använder även Norrköping liksom över tjugo andra kommuner metoden. Det har nu visat sig vara så effektivt att tekniken nu sprids och utvecklas tillsammans med andra länder genom ett stipendium.

– Det är glädjande att få detta stipendium som gör att vi kan bädda för ett nordiskt samarbete för erfarenhetsåterkoppling och innovation kring sopsaltmetoden och på så sätt förbättra möjligheterna att cykla på vintern, säger Göran Blomqvist på VTI.

Enligt VTI kan en ökad andel cykeltrafik bidra till att lösa kapacitetsproblem i städerna samt ge positiva effekter på miljö och folkhälsa. En viktig del i att främja ett ökat cyklande året runt är en vinterväghållning av hög standard som underlättar framkomlighet, komfort och säkerhet vintertid.

Salt upplöst i vatten

Antingen så använder man salt upplöst i vatten (saltkoncentration 23 procent), eller så lägger man befuktat salt på den sopade vägen. Jämfört med traditionell plogning och sandning så innebär sopsaltning exempelvis bättre framkomlighet och minskad risk för punktering för cyklister samt bättre luftkvalitet då vägdammet minskar.

Källa: VTI

Missa inga nyheter:

Ladda ner Norrköping Newsappen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ Norrköping News på Facebook.

-----

No more pages to load