Bild: Pixabay

Fransén: Spaning 2018 – skärmtiden ger svar om slime

”Förändring kräver att misstag görs och att förvirring och oro färgar vårt medvetande,” skriver Daniel Fransén i krönikan om utvecklingen på internet.

KRÖNIKA. Oktober är, förutom att förknippas med schnitzlar och kryddiga korvar i öltält, den månad då Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet släpps. Den tredje oktober var det alltså dags att utröna hur vi i norr använder nätet.

Skärmtid, nätmobbing, mobilförbud, porrfilter

Frågorna som rivit upp damm det senaste året har ifrågasatt digitaliseringens hälsoeffekter och påverkan på individer. Med den bakgrunden kastade jag mig över rapporten för att kolla: är internet farligt, är digitalisering farligt, är vårt beteende eskalerande och osunt?

Frågeställningarna bankade i mitt medvetande. Bör vi införa skärmtid, apptid, paddförbud och mobilinlåsning på förskolor och arbetsplatser – förstår vi inte vårt eget bästa? Skadar candy crush våra barns och medarbetares kreativitet och gör dem till fåntrattar som letar efter japanska monster i parkerna på fikarasterna istället för att tjuvdricka folköl och dansa till schlager med slipsen som en bärnstensfärgad bandana runt flinten?

”Jag säger 20, bestäm enhet själva,” svarar Elza Dunkels när Joakim Jardenberg frågar om svaret på frågan ”hur mycket skärmtid är lagom” till oroliga föräldrar i sin podcast #ensakidag.

Internet och digitalisering står för utveckling, globalisering och flyttade gränser. Det är en naturlig och ofrånkomlig del av våra liv. Som alltid kräver förändring att misstag görs och att förvirring och oro färgar vårt medvetande. Det är svårt att inte titta i backspegeln, le åt reaktioner om allt från Elvis och Beatles till ungdomsgårdar och politisk aktivism.

Rapporten säger kondenserat och i subjektivt urval:

Den vanligaste sökningen 2017 i Sverige var ”hur gör man slime”. 2018 tar vi upp mobilen över 150 gånger per dag. Apple lanserade 2018 ett analysverktyg för att vi ska kunna hålla koll på hur mycket tid vi lägger på slime-videos och annat. Omskakande.

Dark social rockar för företagen

Bland människor under 36 år sjunker användandet av Facebook, målgruppen lämnar för Instagram och Snapchat. På Instagram ökar det som kallas Dark social, det vill säga innehåll som försvinner efter en viss tid, exempelvis Instagram Stories. För företag som arbetar med detta rockar båten, andra guppar i svallvågorna. Ingen pardon.

Allt är givetvis aldrig frid och fröjd i den digitala verkligheten. Skandaler som Cambridge Analytica gör att vi behöver lyda skyltarna vid rulltrappan som aggressivt meddelar oss att titta upp från mobilen och ställa krav på hanteringen av personuppgifter. Men digitalisering är inte faran i jämförelsen med naiviteten att FANG (Facebook, Amazon, Netflix, Google) sätter användarens bästa i första rummet och sina aktieägares intressen i köket.

Som digital förkämpe med konstant kontakt med samtiden och framtiden i en föränderlig verklighet förundras jag över hur spännande det är att leva just nu. Resten ligger framför oss, vi har bara sett början.

Lägg undan oron för det nya och okända men behåll förmågan att kontinuerligt ifrågasätta, lyfta blicken och fundera på hur digitaliseringen kan hjälpa oss med det som faktiskt betyder något: hållbarhet, utanförskap, stängda dörrar och rädda hjärtan. Det är värre än att övertrassera skärmtiden en regnig tisdagskväll.

Utveckling. Luta dig tillbaka beställ in en schnitzel med ett knäpp på surfplattan och kolla på Facebook om vilka som kommer på grannfesten nästa helg. Utanför snurrar världen allt fortare.

DANIEL FRANSÉN

IT-entreprenör

Missa inga nyheter:

Anmäl dig till Norrköping News nyhetsbrev – helt gratis!

Ladda ner Norrköping Newsappen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ Norrköping News på Facebook.

-----

No more pages to load